REGION Europy nr30
Archiwum artykułów - REGION Europy nr30.
» Brama na ZACHÓD
W 2005 r. do polskiego systemu gospodarczego wprowadzono nową formę prawną przedsiębiorstwa - Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych. Na rynku unijnym obecne jest ono od 1985 r. To niestety mało znana w Polsce, elastyczna i odformalizowana forma ponadnarodowego współdziałania gospodarczego, na którą czekaliśmy dokładnie 20 lat. Szczególnie potrzebna jest ona małym i średnim przedsiębiorcom. Bardzo przydać się może w dobie obecnego kryzysu ekonomiczno-finansowego. W Niemczech znana jest jako Europäische Wirtschaftliche Interessenvereinigung (EWIV).
» Superpaństwo
Umowa z Lizbony nie różni się istotnie od odrzuconej w 2005r. przez Francję i Holandię eurokonstytucji. Nie będzie tylko flagi, hymnu i preambuły. Minister spraw zagranicznych nazywać się będzie wysokim przedstawicielem ds. zagranicznych a prezydent Unii przewodniczącym Rady UE. Traktat daje podstawy do stworzenia olbrzymiego państwa europejskiego, które na pewno będzie miało mocną pozycję w kontaktach z Rosją czy Indiami. Unia będzie mogła dążyć do przywództwa w procesie globalizacji. Niestety nad tą “świetlaną przyszłością” na podobieństwo ZSRR wiszą czarne chmury. Są to chmury państwa wielonarodowego, którego istnienie w Europie nigdy nie trwało długo.
» Europo – Yes, we can!
Biorąc pod uwagę polityczny i ekonomiczny obraz dzisiejszego świata, który według wielu zbliżył się niebezpiecznie do stanu „śmierci klinicznej”, zmiana na stanowisku prezydenta USA była jak najbardziej pożądana. Niezwykle niepopularny George Bush, którego światopogląd opierał się często na manichejskich podziałach, nie przystawał do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
» Cudotwórcy?
Polityk jest swojego rodzaju towarem, dlatego i on potrzebuje odpowiedniej reklamy. Kampania polityczna jest w obecnych czasach bardzo podobna do kampanii reklamowej. Jak wygrać wybory dobrze wiedzą zarówno Obama, jak i Tusk. Komentatorzy uważają, iż tegoroczna kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych przypominała polskie wybory sprzed roku. Ich zdaniem nie sposób oprzeć się wrażeniu, że Barack Obama w czasie przedwyborczych bojów przypominał Donalda Tuska.
» Jak założyć firmę w Niemczech?
Zanim rozpoczniesz działalność gospodarczą w Niemczech, warto zaznajomić się z niemieckimi przepisami normującymi te kwestie. Podstawowe znaczenie dla zakładających firmę w Niemczech ma ustawa o działalności gospodarczej z 21 czerwca 1869, kilkukrotnie nowelizowana Gewerbeordnung. Ustawa zawiera regulacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, przy czym zaznaczyć należy, że odmiennie od tzw. stałego przedsiębiorstwa (niem. stehendes Gewerbe) unormowana została tzw. działalność wędrowna (Reisegewerbe).