• Piłkoszalony

    Polska piłka nożna i ja: bilans życia.
  • Kto tu jest Niemcem?

    Ljuba, Perse i Mehmet żyją i pracują w Niemczech, bo tak wyszło. Są obywatelami Niemiec, ale nie czują się Niemcami.
  • Niemieckie media - Kupieni dziennikarze

    “Kupieni dziennikarze. Jak niemieccy politycy, tajne służby i finansiści wpływają na media w Niemczech” - książka Udo Ulfkotte miała od 2014 roku już 6 wydań.
  • BANKSTERZY

    Banksterzy to tacy ludzie, którzy oferują parasol, kiedy świeci słońce. Ale jak tylko zacznie kropić, to ten parasol zabierają.
  • Riese mroczny olbrzym

    Góry Sowie są górami tajemnic. Znajduje się tam wiele kompleksów podziemnych korytarzy i hal. Co chcieli w nich umieścić hitlerowcy? Fabrykę broni rakietowej czy centra badawcze nad bronią atomową lub kwaterę główną samego Hitlera?
  • Pamiętniki Hitlera - Fałszerstwo stulecia!

    Spokojnie przyjąłem karę za własną głupotę, bo dałem się nabrać fałszerzowi Konradowi Kujauowi. Wkurzało mnie tylko podłe zachowanie redakcji i kierownictwa wydawnictwa, dla których przez 30 lat ryzykowałem zdrowie i życie — mówi Gerd Heidemann.
  • Alternatywa dla Niemiec

    Opinie, które jeszcze 10 czy 20 lat temu można było wyrażać bez problemów, w dzisiejszych czasach szybko są odrzucane jako populistyczne, radykalne, bez serca, niemoralne, itp. - mówi Frauke Petry.

Transport zabija

Od wieków ludzkość przemieszcza się z miejsca na miejsce Jeszcze kilkaset lat temu robiono to za pomocą zwierząt pociągowych. Później zaczęto wymyślać coraz szybsze i wygodniejsze środki transportu (samochody, samoloty, statki, metra…). Ludzie budowali nowe autostrady, lotniska, czy wielkie porty, nie zdając sobie sprawy z tego, jak wielką krzywdę wyrządzają środowisku, a w związku z tym sobie samym. Dopiero w ostatnich latach zaczęto poważnie zastanawiać się nad tym, kiedy dostrzeżono już trwałe zmiany w środowisku wywołane przez ludzkie działanie.

Dlaczego środki transportu szkodzą?

Zanieczyszczenie środowiska powstaje głównie z emisji gazów z systemów wydechowych samochodów, pociągów i statków. Naukowcy twierdzą, że istnieje nawet do 15 mln. różnych rodzajów zanieczyszczeń emitowanych przez samochody, z czego wiele jeszcze nie jest dokładnie zbadanych. Szczególnie właśnie pod kątem ich wpływu na zdrowie i życie człowieka. Transport samochodowy (w miastach najpopularniejszy) wywołuje największe szkody. Emituje do środowiska około 30% zanieczyszczeń, ale należy mieć na uwadze fakt, iż w dużych miastach udział ten może wynosić nawet 70-90%! Mówiąc jednak o szkodliwości transportu na życie ludzkie. Nie można zapominać o zwierzętach i roślinach, dzięki którym przecież jeszcze żyjemy. W ciągu ostatnich lat budowano wiele dróg szybkiego ruchu, zapominając o należytych zabezpieczeniach dla zwierząt. Mimo budowy różnego rodzaju przejść, wciąż giną ich tysiące pod kołami samochodów. Są to głównie sarny, jelenie, jeże, czy nawet żaby, które nie potrafią poradzić sobie z przekroczeniem kilkumetrowego odcinka między rozpędzonymi samochodami. Z jednej strony dokarmiamy zimą te zwierzęta, przez co zwiększa się ich populacja, z drugiej jednak wyniszczamy wiele gatunków po to, aby ułatwić sobie życie…

Co robić?

Nie można żyć bez transportu-i to jest zrozumiałe, jednak zapobieganie konfliktom między budowaniem nowych dróg, a ochroną życia wielu istot polega na ustaleniu odpowiedniego, najmniej szkodliwego dla ekologii przebiegu drogi. Należy brać pod uwagę nie tyko naszą wygodę i oszczędność finansową, lecz patrzeć przyszłościowo. Przecież nawet jeśli teraz będzie nam łatwiej żyć, to następne pokolenia będą na tym cierpieć! Przez samochody giną nie tylko zwierzęta-giną także potrzebne do życia rośliny, całe lasy, zanieczyszczeniu ulegają łąki, pola, a nawet zbiorniki wodne. Podejmowanie decyzji o lokalizacji nowej drogi powinno opierać się na odpowiedziach następujących pytań:

  • w jakich kierunkach przebiegają tradycyjne i sezonowe migracje zwierząt?
  • gdzie znajdują się ważne i rzadkie obszary siedliskowe zwierząt?
  • jakie gatunki zarówno roślin, jak i zwierząt występują w danych miejscach?

Także Puszcza Zgorzelecka jest zagrożona

W ostatnim czasie można było usłyszeć wręcz śmieszne komentarze, iż ekolodzy dbają wyłącznie o zwierzęta, a nie o ludzi… Przecież zapobieganie takim tragicznym w skutkach dla przyrody, nieprzemyślanym, nowym budowom jest właśnie ochroną ŻYCIA LUDZKIEGO na dłuższą metę! Jednak niektórym trudno jest to zrozumieć, ponieważ myślą wyłącznie o chwili OBECNEJ. Człowiek od tysięcy lat kształtuje otaczającą go przyrodę, należy jednak włożyć więcej wysiłku w to, aby nie zmieniać jej na gorsze. Gospodarka wywarła także piętno na lasach Puszczy Zgorzelecko-Osiecznickiej w zachodniej części Borów Dolnośląskich. W drugiej połowie XX wieku rzadkie dotąd gatunki, zaczęły tam występować w większych ilościach (np. wydra, włochatka, czy bielik). Istnieje ryzyko, że jeszcze w tym stuleciu w Puszczy zacznie brakować wody. Stanie się to jeśli nie będziemy z większym zaangażowaniem chronić i odtwarzać terenów podmokłych. Istnieją różnego rodzaju organizacje chroniące tereny Puszczy Zgorzelecko-Osiecznickiej, takie jak Towarzystwo Ochrony Przyrody i Krajobrazu. Jednak żadna organizacja nie zdziała za wiele, jeśli będzie osamotniona. Żyjemy w czasach, w których człowiek nie obejdzie się bez transportu. Nie można ograniczać jego prawa do podróżowania i wymiany towarów. Należy dbać tylko, aby zły wpływ transportu na środowisko był jak najmniejszy.

Źródło: REGION Europy nr25