GRANICA zniknie?
Od grudnia tego roku Niemcy i Polacy oraz obywatele państw należących do tzw. strefy Schengen nie będą już poddawani kontroli na granicy. Przeniesie się ona do wewnątrz UE. Kilka tygodni temu Sejm uchwalił ustawę o wejściu Polski do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) oraz Systemu Informacji Wizowej. Jej przyjęcie było warunkiem, aby z dniem 01.01.2008 Polska została przyjęta do strefy Schengen, a Polacy nie byli poddawani kontroli przy przekraczaniu granicy państw należących do UE. System Informacyjny Schengen zawiera on informacje kryminalne i sądowe oraz dane związane ze swobodnym przepływem osób. Rozwiązanie to pozwala m.in. na skuteczniejszą identyfikację poszukiwanych osób oraz przedmiotów, np. skradzionych samochodów.
Kontrola wewnątrz Polski i Niemiec
W konsekwencji przyjęcia ustawy, nie będzie już kontroli granicznej na przejściach z unijnymi sąsiadami Polski - z Niemcami i Czechami. Natomiast od marca 2008 r. kontrola zostanie zlikwidowana także na lotniskach w strefie Schengen. Już od 1 września tego roku Polska uczestniczy informatycznie w wymianie informacji. Przekaujemy dane i uzyskaliśmy dostęp do informacji SIS. Obecnie na granicach wewnętrznych Unii prowadzi się kontrole przepływu osób, czyli dowodów osobistych lub paszportów. Po rozszerzeniu strefy Schengen zlikwidowane zostaną wszelkie kontrole na tych granicach, zarówno dla obywateli państw sąsiadujących ze sobą, jak i dla obywateli państw trzecich. Nie będzie też kontroli przy przekraczaniu granicy poza obszarami przejść. Rozszerzono natomiast tzw. strefę przygraniczną. W Niemczech o kilka kilometrów w głąb tego kraju. Zrobiono to w celu wzmożenia kontroli na drogach podmiejskich czy autostradach wewnątrz Niemiec. Pogranicznicy naszych sąsiadów przejdą do pracy w Policji i będą uczestniczyć w tego typu akcjach także w Polsce, razem z polskimi funkcjonariuszami.
Przejścia na wschodzie pozostaną
Polska w dalszym ciągu będzie jednak stosować kontrolę graniczną wobec obywateli państw nienależących do Unii. Będą oni mogli przekraczać granicę Polski tylko w wyznaczonych przejściach granicznych. W określonych godzinach ich otwarcia i po dokonaniu odprawy granicznej. Warunkiem będzie posiadanie ważnej wizy oraz środków utrzymania na pobyt i powrót do państwa pochodzenia. W tej sytuacji należało wypracować kompleksową politykę migracyjną, w ramach której Ukraińcy, Białorusini czy Rosjanie mogliby bez większych przeszkód podejmować studia, pracę oraz działalność gospodarczą w Polsce. Tego nie zrobiono mimo, że Polska bardzo potrzebuje pracowników ze wschodu. Może to spowodować w 2008 poważne problemy gospodarcze w naszym kraju.
Irlandia i Anglia nie jest w Schengen!
Po wejściu Polski do strefy Schengen jeszcze przez kilka miesięcy utrzymywana będzie kontrola graniczna w portach lotniczych dla wszystkich osób, a potem nadal będą działały stanowiska odprawy pasażerów odlatujących do krajów spoza strefy Schengen. Utworzone zostaną oddzielne stanowiska pełnej kontroli paszportowej dla osób odlatujących do krajów spoza strefy Schengen, a więc także do Wielkiej Brytanii i Irlandii, które do niej nie przystąpił i do USA.
Zagrożenia przestępczością zorganizowaną
Przystąpienie Polski do pełnej realizacji Układu z Schengen spowoduje szereg zmian w sposobie działania wielu instytucji i służb państwowych, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Konsekwencją zniesienia kontroli granicznej na odcinkach granicy wewnętrznej UE będzie zwiększenie aktywności działań mobilnych Straży Granicznej w strefie nadgranicznej i na obszarze naszego kraju. Dotychczasowy zasięg działania placówek SG zostanie rozszerzony o obszar poza strefę nadgraniczną, co umożliwi podjęcie aktywnych działań na tym terenie. Doświadczenia służb granicznych krajów wchodzących w skład Strefy Schengen wskazują, że swoboda przepływu osób i towarów wewnątrz tego terytorium sprzyja rozwojowi różnych form przestępczości, w tym międzynarodowej przestępczości zorganizowanej. Świadczą o tym również raporty Europolu i Interpolu. W wyniku takiej sytuacji, służby niektórych „starych” Państw Członkowskich UE (w tym Niemiec) nie tylko utrzymały liczbę funkcjonariuszy ochraniających odcinki granicy wewnętrznej, lecz nawet ją zwiększyły. Wstąpienie Polski do UE, zwiększyło możliwość swobodnego przekraczania granicy stwarzając jednocześnie czynnik stymulujący wzrost zagrożenia przemytem nielegalnych towarów oraz przerzutem nielegalnych migrantów. Sytuacja polityczna na obszarach podwyższonego ryzyka oraz tranzytowych wywiera istotny wpływ przede wszystkim na poziom zagrożenia nielegalną migracja oraz przerzutem narkotyków. Niski standard życia w krajach pochodzenia migrantów oraz przyczyny demograficzne powodować będą rosnące zagrożenie napływem migrantów do Europy przez terytorium Polski.
Źródło: REGION Europy nr26